خدمات- مرکز مشاوره و روانشناسی مهر آیین بابل

نوروفیدبک



تعریف نوروفیدبک

نوروفيدبك روشي ايمن و بدون درد است كه جهت رفع نابهنجاري امواج مغزي به بيمار ارائه مي‌شود. در نتيجه فرايندهاي ناهشيار و غير ارادي(فعاليت امواج مغزي)، براي بيمار كاملاً محسوس مي‌گردد(از طريق مشاهده آنها در كامپيوتر ) و بيمار با كمك درمانگر و ارائه محركهاي ديداري-شنيداري قادر خواهد بود امواج نابنهجار را دستكاري كرده و در طي جلسات درمان آنها را به حالت بهنجار تبديل كند.

 نحوه انجام نوروفیدبک

ابتدا شرح حالی از بیمار گرفته می شود و سپس در یک صندلی راحت و در جایی آرام و بدور از سر و صدا دو عدد الکترود به گوشهای راست و چپ و یک الکترود به سر او در جای مناسب و با توجه به نوع بیماری متصل می شود و سپس از بیمار خواسته می شود که کاملا آرام باشد و به صفحه مانیتوری که در مقابلش قرار دارد نگاه کند.

درمانگر برنامه خاصی که متناسب با نوع بیماری می باشد انتخاب می کند ، این برنامه شبیه بازی کامپیوتری است و فرق اساسی که با بازی های کامپیوتری معمولی دارد این است که کاملا بدون دخالت دست و بدون استفاده از دسته یا فرمان بازی می باشد و بیمار باید با نیرو و توانایی مغز خود بازی را هدایت کند، و وقتی که در جهت بهبودی و اصلاح بیماری دربازی پیش می رود جایزه می گیرد که منجر به تشویق بیمار به ادامه بازی می شود .

پس از چند جلسه درمان مغز تکالیف را می آموزد و خود را با آن تطبیق می کند و در پایان هر جلسه الکترودها از بیمار جدا می شود .

بمنظور هر چه بهتر بودن نتایج حاصل از درمان و پایداری بیشتر اثرات درمانی تعداد جلسات باید به حدی باشد که درمان تکمیل شود .

مدت زمان معمول جلسات حدود 45 دقیقه است ، ممکن است در برخی موارد کمی طولانی تر یا کوتاه تر شود، حداقل 2 الی 3 جلسه در هفته توصیه می شود ، اما برگزاری 3 تا 4 جلسه در هفته باعث تسهیل درمان می شود.

برای قطع درمان باید به تدریج فاصله جلسات را زیاد کرد. ابتدا دو هفته یکبار و سپس ماهی یکبار ، اگر بمحض از بین رفتن علائم و نشانه های بیماری درمان را قطع کنیم ممکن است پس از گذشت مدتی دوباره بیماری عود کند، در این موقع تصور می شود که نوروفیدبک بی تاثیر بوده ، اما باید بدانیم که نوروفیدبک نوعی یادگیری است و کاملا واضح است که هر چه تکرار و تمرین بیشتر باشد یادگیری نیز بهتر و پایدارتر خواهد بود .

حال این امواج مغزی که در نوروفیدبک روی آنها کار می شود، چه هستند و چگونه کار می کنند؟

هر فرد نرمال 4 دسته موج مغزی دارد که عبارتند از:

 نوروفیدبک در اصل نوعی بیوفیدبک است که با استفاده از ثبت امواج الکتریکی مغز و دادن بازخورد به فرد تلاش می‌کند که نوعی خودتنظیمی را به آزمودنی آموزش دهد. بازخورد به طور معمول از راه صدا یا تصویر به فرد ارائه می‌شود و از این طریق فرد متوجه می‌شود که آیا تغییر مناسبی را در فعالیت امواج مغزی خود ایجاد کرده است یا خیر.

موج آلفا در زمان آرامش و relaxation فعالیت بسزایی دارد.

موج بتا سریع ترین موج مغزی است و در مواقع توجه و تمرکز فعالیت زیادی دارد. موجی به نام SMRنیز وجود دارد که زیرمجموعه ای از موج بتا است و زمانی که فرد برای انجام یک فعالیت کاملاًفوکوس کرده فعال است.

موج تتا در زمانی که فرد در حال به خواب رفتن است و یا افکار پوچ و بی هدفی دارد فعال است.

موج دلتا کندترین موج مغز است و در هنگام خواب عمیق فعال ترین موج است.

وقتی یک فرد نرمال تلاش می کند مطلبی بخواند یا روی موضوعی تمرکز کند، امواج بتا در مغزش افزایش می یابد، اما در کودکان بیش فعال، این اتفاق نمی افتد و به جای افزایش موج بتا، موج تتا در مغزشان افزایش می یابد (موج افکار پوچ) ، و این به این معنی است که این کودکان نمی توانند به اندازه کودکان دیگر تمرکز کنند.

 

فوايد نوروفيدبك

از آنجا که این آینه تمام قد، به تنظيم کارکرد مغز مي‌پردازد، لذا در ارتقاء توانمندي ها و مهارت هاي مختلف ذهني و شناختي مانند بهينه سازي تصميم گيري، افزايش خلاقيت، تقويت حافظه، افزايش تمرکز، کاهش استرس و اضطراب، افزايش هماهنگي جسم و بدن (بويژه در ورزشکاران)، افزايش توانمندي‌هاي هنري از جمله در موسيقي و ... تأثير فوق‌العاده‌اي دارد. این تاثیرها تا آن آینه ما را محبوب کرده که امروزه بسياري از سازمان‌هاي معتبر جهاني از جمله ناسا(سازمان علوم فضايي آمريکا) از اين روش برای بهينه‌سازي عملکرد پرسنل خود استفاده مي‌کنند.


مزیت نوروفیدبک

• نداشتن عوارض جانبي و اثرات سوء برخي داروها (از جمله اثرات سوء داروها کاهش انعطاف‌پذيري مغز است)
• داشتن اثرات درماني پايدار
• بهبود بيماري هایی مانند AD/HD، وسواس‌هاي شديد و افسرده‌خويي در مواردي‌که دارو‌درماني تنها علائم را موقتاً از بين مي‌برد.
• تنظيم کل فعاليت‌هاي مغز.
• در حقيقت داروها به عنوان يك ماده خارجي سعي در تنظيم فعاليت‌هاي مغز دارند. بنابراين با قطع آن‌ها، نظم ايجاد شده در مغز نيز از بين مي‌رود و مغز مجدداً براي اينكه تنظيم خود را به دست آورد نيازمند داروست. اين مسئله به عنوان اثر تنظيمي داروها شناخته مي‌شود در حاليكه هدف نوروفيدبك آموزش خودتنظيمي به مغز است و سعي دارد به مغز ياد دهد كه چگونه خود را تنظيم كند. در نتيجه پس از درمان با نوروفيدبك، مغز با مواجهه با مشكلات جديد و خارج شدن از نظم خود، نيازمند ماده دارويي خارجي نمي‌باشد چرا كه مي‌تواند از طريق فرايند خودتنظيمي، نظم جديد خود را بدست آورد.

تعداد جلسات نوروفیدبک

وروفیدبک نوعی یادگیری است و مانند همۀ یادگیری‌ها تفاوت‌های فرد در آن نقش دارد. برخی سریع‌تر یاد می‌گیرند و برخی دیرتر. همانطور که کسی رانندگی را چند روزه یاد می‌گیرد و شخص دیگر در طی چند ماه. بنابراین تعیین دقیق تعداد جلسات مقدور نیست اما، معمولاً تعداد جلسات بین 20 تا 40 جلسه متغیر است.

نوروفیدبک و بیوفیدبک در سایر رسانه ها

 
صفحه معرفی و آشنایی با بیوفیدبک در شبکه 2 تلویزیون ایران

کلیک کنید

 

توضیحاتی در مورد نوروفیدبک در سایت مجله همشهری

کلیک کنید

 

توضیحاتی در مورد نوروفیدبک در سایت اطلاعات بالینی تخصصی مغزی (به زبان انگلیسی)

کلیک کنید

 

دهها ویدئو در مورد نوروفیدبک (انگلیسی)

کلیک کنید

 

مقالات نوروفیدبک

کلیک کنید

 

 

اهداف تاسیس مرکز مشاوره و روانشناسی

پاسخ به نیازهای مشورتی و روانشناختی در حیطه های فردی، گروهی و خانوادگی با استفاده از شیوه های مشاوره ای، مداخله ای و آموزشی

پیشگیری از حاد شدن مشکلات روانشناختی

کمک به تصمیم گیری دز زمینه ای تحصیلی و ازدواج

پیشگیری از بروز مشکلات رایج از طریق برگزاری کارگاه های آموزشی ، سخنرانی و جلسات پرسش و پاسخ

مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی مهر آیین، ارایه آموزش های روانشناختی به سازمانها را در دستور کار خود قرار داده است و با حضور اساتید متخصص، آمادگی خود را برای ارایه آموزش روانشناختی به کادر سازمان ها، بانکها، ادارات و کارخانه ها اعلام می دارد.

مراجعین گرامی می توانند با همراه داشتن معرفی نامه از كلیه سازمانها و كارخانجات دولتی و غیر دولتی شامل بانك ها (كشاورزی،  صادرات، رفاه، تجارت، پارسیان، اقتصاد نوین و ...)، ذوب آهن،، آب و برق منطقه ای، شركت مخابرات، هسا، بنیاد شهید و... از 30 درصد تخفیف در كلیه خدمات ارائه شده توسط این مركز برخوردار گردند.

نوروفیدبک در اصل نوعی بیوفیدبک است که با استفاده از ثبت امواج الکتریکی مغز و دادن بازخورد به فرد تلاش می‌کند که نوعی خودتنظیمی را به آزمودنی آموزش دهد. بازخورد به طور معمول از راه صدا یا تصویر به فرد ارائه می‌شود و از این طریق فرد متوجه می‌شود که آیا تغییر مناسبی را در فعالیت امواج مغزی خود ایجاد کرده است یا خیر.